Čo je AdWords a ako funguje

0
Poviete si, že na túto tému bolo napísaných množstvo článkov a existuje komplexný adwords návod od Google, tak načo písať niečo ďalšie?

Stretávame sa so zavádzaním ľudí zo strany niektorých agentúr. Nebudeme menovať, nejde nám o očierňovanie iných. Je každého vec, ako si robí vlastný biznis. Avšak si myslíme, že keď klientom niekto povie A, mal by povedať aj B a nestavať si biznis na zahmlievaní inak dostupných dát.

Chceme teda ľuďom poskytnúť pár základných informácií, ako služba AdWords funguje, aké sú jej hlavné princípy, ale aj to, čo určite neposkytuje.

Čo je AdWords a ako funguje

  • Adwords je aukčný online reklamný systém spoločnosti Google, ktorý funguje na princípe platby za klik (PPC, pay per click).
  • Platíte teda iba za kliknutie na Vašu reklamu. Neplatíte za žiadne pozície, neplatíte za zobrazovanie reklám (pokiaľ neriešite brandingovú kampaň a nezvolíte si cenu za tisíc zobrazení - CZT / CPM), nedajú sa garantovať žiadne pozície a pod.
  • Ešte raz: Platíte, iba, keď niekto klikne na Vašu reklamu a príde z nej na Váš web.
  • Google negarantuje žiadne pozície (ani platené, ani neplatené). Zavolajte si do Google, ak náhodou neveríte 0800 004 406.

CPC Aukcia

  • Do aukcie vstupujú všetci záujemcovia o reklamu na dané kľúčové slovo. 
  • Každý dosiahne určité skóre kvality (0/10). Do skóre kvality vstupuje množstvo rôznych faktorov. 
  • Každý je ochotný platiť inú max. cenu za klik (CZK). 
  • Súčinom skóre kvality a max. CZK dostávate výslednú pozíciu, na ktorej sa môžete zobrazovať. Samozrejme to zohráva dôležitú úlohu celkový počet inzerentov, ktorí majú záujem o dané kľúčové slovo a v danom momente sú ich reklamy spôsobilé zobrazovať sa v platenom vyhľadávaní Google.

Rozpočet a náklady na AdWords

  • Inzerent sa sám rozhodne, koľko je max. ochotný platiť za 1 klik a koľko je ochotný max. denne do reklamy investovať - denný rozpočet.
  • Následne sa v rámci svojho rozpočtu zobrazuje, keď sa dané kľúčové slová vyhľadávajú.
  • Napr. kľúčové slovo sa môže hľadať 1000 x denne, odhadovaná cena za klik je 0,5€. Denný rozpočet máte max. 5€. Tak systém rozpočíta, koľko krát zobraziť reklamu, aby ste pri bežnej miere prekliku, získali maximálny možný počet kliknutí v rámci svojho denného rozpočtu. 
  • A reklama sa tak nezobrazuje počas celého dňa, lebo teoreticky, keby na ňu klikli zakaždým, tak by mohla minúť 1000 x 0,5, čo je 500€. Keďže je rozpočet nastavený na 5€, tak systém zobrazuje reklamu iba každý 100. raz, keď sa dané slovo vyhľadáva.

Na čo si dať pozor, pri komunikácii s agentúrou?

Poviete si, že to je normálne a všetci vedia tieto základné princípy AdWords. Avšak nie je tomu tak. 

Dnes sa nám ozval potenciálny klient, že mal u istej agentúry objednaný balík služieb, kde sa mal zobrazovať na určitých pozíciách. Do tohto momentu, by to bolo ok. Bohužiaľ mu zabudli povedať, že to, že sa na daných pozíciách bude zobrazovať neznamená extra veľké návštevy. A že celkový počet návštev závisí od denného rozpočtu a ceny za klik. (Mimochodom, o cene za klik ako takej, sa úplne zabudli zmieniť.)
Klient si myslel, že sa celý deň zobrazuje na popredných pozíciách na pár kľúčových slov vo výsledkoch v Google. Preto sa mu miery prekliku, ktoré mala daná agentúra inak celkom dobré, zdali ako veľmi slabé.

Takže odporúčame potenciálnym záujemcom o AdWords, pýtať sa, pýtať sa a pýtať sa a agentúram, vysvetľovať, vysvetľovať a vysvetľovať.
Vysvetlenie, tých pár hlavných princípov, ako AdWords funguje, nezaberie skúsenému odborníkovi viac ako pár minút. Zákazník bude vedieť, čo môže a má očakávať a agentúra si ušetrí naštvaného zákazníka.

Ak by ste malí záujem o bližšie informácie, budeme radi, ak využijete naše AdWords služby.

Do adwordsovania priatelia.

Váš tím ZelenyPes.sk